اگر این 10 ویژگی را ندارید قید فروش را بزنید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید کالا یا محصول خاصی را به فروش برسانید برای این منظور ابتدا باید با برخی دغدغه های مشتریان برای خرید و انتظارات آنان از کالای مورد نیاز آشنا شوید که این دغدغه ها با توجه به تفاوت هایی که در فروش سنتی با مدرن وجود دارد مدام در حال تغییر هستند. در اینجا به تعدادی از آنها که تقریباً برای هر کالایی عمومیت دارند و در هر برهه ای از زمان مطرح بوده به اختصار اشاره می کنیم:

1) متمایز بودن کالا

تمایز و یا برند بودن کالا از جمله مقوله هایی هست که برای اکثر افراد مطرح است. اینکه کالا یا محصول ارائه شده منحصر به فرد بوده و بر اساس نیازهای مشتری طراحی و تولید شده باشد. بهترین بودن با متمایز بودن اساساً به یک معنا نیست. بهترین بودن بر کیفیت و متمایز بودن بر خلاقیت اشاره دارد. این اکثراً همان جوابی است که مشتری برای سوال چرا باید این محصول را خریداری کنم به دنبال آن می گردد.

2) داشتن قیمت مناسب

مشتریان اغلب به دنبال بهترین کالا با نازل ترین قیمت ممکن هستند یا اینکه در کنار خرید اصلی اشانتیون یا خدمات رایگانی دریافت کنند حس رضایت از خرید در آنان ایجاد می نماید. اگر کالای شما در مقایسه با کالاهای مشابه رقیب قیمت بالاتری دارد باید به یک ویژگی بارز و خاص یا امکانات اضافی روی کالای خود اشاره کنید. این حس در مشتری باید ایجاد شود که با خرید کالای شما آن لحظه در این معامله سود کرده اند یا سود چشم گیری در دراز مدت نصیب او خواهد شد. همچنین این قضیه از طرف فروشندگان فراموش نشود که اگر موضع التماسی داشته باشند نسبت به فروش و یا سود حاصله از آن فروش برایشان مهم تر از رفع نیاز مشتری باشد به هیچ عنوان موفق به فروش نخواهند شد.

3) دارا بودن کیفیت بالا

کیفیت کالا یا خدمات از الزامات ابتدایی تولید و ارائه آن می باشد. با توجه به بازار رقابتی موجود یک فروشنده باید کیفیت کالای خود را (به عنوان یکی از پارامترهای اصلی کالا و یکی از دغدغه های اصلی مشتری) بالا برده و در مقیاسی در خور نیاز بازار و جامعه ارائه دهد. کالای بدون کیفیت در نهایت منجر به شکست می شود هر چند شاید در ابتدای راه از طرف عموم با استقبال روبرو شود ولی در طولانی مدت هم در زمینه فروش و هم در زمینه پشتیبانی دچار مسئله خواهد شد. به عنوان مثال یک مشتری برای ارتقای کسب و کار و مدیریت آن از یک نرم افزار حسابداری انتظاراتی از جمله بهبود بخشی به جریان نقدینگی، ایجاد امکان کنترل بیشتر اطلاعات، استخراج اطلاعاتی صحیح تر و ... را خواهد داشت که در صورت برآورده نشدن این نیازها هیچ هنگام اقدام به خرید یک نرم افزاری حسابداری نخواهد کرد.

4)تبلیغات

ارائه یک کالای شناخته شده یا برند، بعضاً از طرف مشتری  ان خیلی حائز اهمیت است که این مقوله از دید یک فروشنده خوب هیچ وقت مخفی نمی ماند. ولی نکته ای که گفتن آن در اینجا خالی از لطف نیست این است که امروزه روش تبلیغات مدرن با سنتی تا حدودی تفاوت دارد به این صورت که تبلیغات تلویزیونی یا محیطی کمتر از تبلیغات دهن به دهن یا تبلیغ از طریق مشتری راضی (هر مشتری وفادار روی 4 الی 6 نفر) تأثیرگذاری مستقیم در پروسه فروش دارد.

5) ایجاد یک حس خوب و حس اطمینان در مشتری

گاها این قضیه از طرف مشتریان مطرح می شود که مهم ترین عامل موثر در خریدشان را داشتن حس خوب از خرید (که اغلب از سوی فروشنده انتقال داده می شود)  یا ایجاد حس درونی (از جنس اعتماد در آنها) نسبت به آن کالا یا خدمات عنوان می کنند. مشتری باید به این اطمینان برسد که فروشنده نیاز او را کاملاً درک کرده و مناسب ترین کالا را برای او پیشنهاد نموده است.

6) رفع کامل نیاز مشتری

مشتری همواره به دنبال کالایی است که نیاز او را همه جانبه رفع نموده و بتواند در کنار خرید اصلی از خدمات اضافی آن کالا نیز استفاده نماید. در این میان تنها در زمانی که خواسته مشتری روشن باشد می تواند گزینه هایی را به عنوان راهکار پیشنهاد داد که برای تحقق ا امر، خوب گوش دادن و خوب شنیدن صحبت های مشتری از طرف فروشنده می تواند تصویر روشنی را از نیاز اصلی مشتری برای هر دو طرف ایجاد نماید. پس یکی از مشخصه های بارز در یک فروشنده حرفه ای، تسلط در این مهارت می باشد که از آن به عنوان هنر درست شنیدن یاد می شود. 

7) خدمات پس از فروش یا پشتیبانی 

یکی از اصلی ترین پارامترهایی است که فروشندگان برای فروش کالای خود باید در نظر داشته باشند. خدمات پس از فروش یا پشتیبانی یا بعضاَ عودت کالا یا تعویض آن باعث رفع ترس و نگرانی و ایجاد حس رضایت و اطمینان در مشتری می شود که این موضوع می تواند همان هل آخر برای خرید مشتری باشد. پشتیبانی وسیع و گسترده از مقوله هایی است که می تواند در افزایش فروش روزانه کالا تأثیر بسزایی داشته باشد.

8)داشتن پک یا بسته بندی مناسب

با توجه به بازار جهانی موجود و فراوانی کالا در آن با قیمت و کیفیت های متفاوت داشتن بسته بندی مناسب (طرح و رنگ خاص و جذاب) و ارائه مناسب کالا برای مشتری گاهاً خیلی حائز اهمیت است مخصوصاً برای افرادی که از لحاظ شخصیتی دیداری می باشند.

9)امنیت

انسان ذاتاً از قانون اینرسی تبعیت می کنند و این موضوع می تواند در خرید آنها دخیل باشد به این صورت که کالای ارائه شده بهتر است امنیت و تعادل فعلی آنها را به هم نریزد در غیر این صورت با توجه با قانون ذکر شده آنها تلاش برای حفظ وضعیت فعلی خود خواهند نمود.

10)داشتن حق انتخاب

،یک فروشنده حرفه ای باید به این نکته توجه داشته باشد که در بعضی موارد مشتریان دوست دارند حق انتخاب داشته باشند تا به این اطمینان برسند که از میان گزینه های موجود بهترین را برای خودشان انتخاب کرده اند ولی باید دقت کرد که پیشنهاد گزینه های مختلف

نباید در حدی باشد که باعث سر در گمی و گیج شدن مشتری شود.

شاید این 10 ویژگی که در بالا ذکر شد، را بتوان سنگ های بنای یک فروش موفق و حرفه ای نامید چون بدون ایجاد هر یک از این ویژگی ها در کالا یا محصول و یا حتی خدماتی که شما یا سازمان تان ارائه می دهید نمی توان انتظار موفقیت چشم گیری در زمینه شناساندن و فروش محصول که ما در تولید نرم افزار حسابداری مکسوس علاوه بر رعایت موارد فوق الذکر سعی نمودیم حتی طراحی نرم افزار به گونه ای باید که مشتریان از هر طیف و صنفی بتوانند به راحتی با نرم افزار ارتباط برقرار کرده و کار کنند و در نهایت نرم افزاری ساده و هوشمند در اختیار داشته باشند. 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید